3 maanden later, het avontuur zit erop!

5 juli 2017 - Berlijn, Duitsland

De stage zit erop! Vandaag heb ik mijn laatste dag gehad op mijn afdeling en die heb ik kunnen afsluiten met de leukste collega's, een goed eindgesprek en lekkere dingen. Nu nog genieten tot zondag van het mooie Berlijn en terug kijkend op een mooie ervaring!

Na 3 maanden in Berlijn, 2 weken taalcursus en 10 weken op de chirurgie afdeling kan ik wel zeggen dat ik terug kijk op een hele leuke en leerzame periode!  Maar ook op een hele mooie stad waar ik heb kunnen genieten van de omgeving, mooie dingen heb gezien, maar ook minder leuke dingen op straat heb zien gebeuren en de vele zwervers waar je dagelijks mee word geconfronteerd.

Ik heb veel mogen leren op de afdeling, bij meerdere operaties mee mogen kijken op de OK, artsenvisites mee mogen lopen, meelopen met de stoma verpleegkundige, patiënten begeleid, van een schaafwond tot een wond die de hele buik bedekt mogen verzorgen en mee mogen lopen bij de patiënten die op na controle komen in het ziekenhuis. Patiënten verzorgt die hier kwamen omdat ze een epileptische aanval hadden door drugs, maar ook patiënten die een grote operatie moesten ondergaan vanwege een tumor of een hernia.

Stage  Door de weken heen heb ik de Berlijns cultuur mogen leren kennen,   Duits geleerd en hun manier van werken. Want dat is toch wel iets anders dan hoe het in Nederland gaat. Ook heb ik vele complimenten gekregen over hoe mijn Duits vooruit is gegaan en dat ik het met een schattig accent uitspreek. Vind het ergens toch wel een compliment, aangezien Duits over het algemeen wel 'hard' klinkt.

Ik heb patiënten zien ontslagen die van een zware operatie genezen waren, maar ook patiënten waarvan wij als verpleegkundige met ons mond open stonden dat die naar huis mochten. En zelfs patiënten die weigerde naar huis te gaan! Natuurlijk hebben we ook de lieve patiënten, die met alles mee willen helpen en zelfs voor andere patiënten wat doen, maar ik heb ook patiënten ,1 patiënt in het bijzonder, die de afdeling bij elkaar schreeuwden.

Twee weken terug was ik echt blij dat ik nog maar twee weken hoefde, nu ik Isoafscheid heb genomen en weer thuis ben na een leuke dag, vind ik het ook wel erg jammer dat het al voorbij is. Collega's die je allemaal een knuffel komen geven en sommige die zeggen dat ze niet willen dat je weg gaat, maakt het toch ook wel een beetje een bijzonder afscheid. Gelukkig heb ik mijn laatste dienst met mijn favoriete collega ('s) af kunnen sluiten en ook nog eens met een leuke en gekke foto's erbij!

1. Dimphy:
    5 juli 2017
    Inderdaad leuke foto's . Dan nu vakantie. Toi toi toi
  2. Dirk de Vries:
    9 juli 2017
    Wat een mooie afsluiting Amber. Ik ben benieuwd naar al je verhalen, daar gaan we het na de vakantie nog wel over hebben. Eerst maar genieten van een welverdiende vakantie!