Nog 3 weken..

19 juni 2017 - Berlijn, Duitsland

Nog 3 weken te gaan, nog 12 vroege diensten werken en dan zit mijn stage hier in Berlijn er al weer op! Het einde is in zicht. Ergens ben ik er wel blij mee, begin toch wel graag terug te willen naar Nederland. Vooral omdat er ook leuke dingen op de planning staan als ik weer terug ben. Ook begin de taal wel een bariere te vormen. Ik begin de taal beter te spreken en verstaan, maar toch kan ik niet zelfstandig aan het werk, omdat ik niet alles versta en begrijp. Dit maakt het ook wel wat frustrerend.

Ik heb laatst 2 nachtdiensten mee mogen draaien. Dit was wel erg interessant. Een nachtdienst is van 21:18 tot 06:18 en bestaat voornamelijk uit het uitzetten van de medicatie, klaar zetten van de infusen en ontslagbrieven klaar maken voor de patiënten die de volgende ochtend naar huis mogen. Ook ben je veel bezig met de afdeling weer netjes en schoon te maken.

In mijn eerste nacht vroeg een collega of ik wel eens een neus-maag sonde had ingebracht en of ik het wou doen. Dus ik vertelde dat ik het nog nooit had gedaan en ook nog niet had gezien, maar dat was geen probleem. Dit was weer een leuke en leerzame nacht, neus-maag sonde inbrengen gebeurt niet vaak bij mij op de afdeling en wanneer het gebeurt doen de artsen dit altijd. Verder hebben we nog een variant van 'wie ben ik' gespeeld om de tijd te doden.

De tweede nacht was wat drukker doordat we een aantal nieuwe opnames kregen vanuit de spoed eisende hulp. Maar dit was wel welkom. Beide hadden we weinig geslapen door het warme weer, dus veel stil zitten was niet het beste plan.

Afgelopen week heb ik weer een weekje avonddienst gehad. Erg welkom na de nachtdiensten! De hele week met dezelfde collega gewerkt, wat ook erg fijn was. Daardoor wist ik goed wat ik wel en niet mocht doen en is het ook makkelijker aangeven als ik iets wil doen. Je weet dan ook een beetje wat je van elkaar kan verwachten. Dit kwam dan ook de laatste dienst goed uit. We kregen 3 nieuwe opnames vanuit de spoed eisende hulp, waar nog wat papier werk bij komt kijken. Zo kon ik de avondronde doen en mijn collega het papier werk. Ook heb ik een neus-maag sonde mogen verwijderen, infusen en een katheter. Maakt het voor de verandering leuk, want meestal doen de verpleegkundige dit of de artsen zelf.

En voor ik het wist was het tijd voor de overdracht en om naar het station te gaan om de gezelligste persoon op te halen voor een leuk weekendje Berlijn!