Zijn er nou verschillen tussen Nederland en Duitsland?

31 mei 2017 - Berlijn, Duitsland

JA! Er zijn zeker veel verschillen. De verschillen tussen de ziekenhuizen kan ik niet vertellen, maar wel tussen de ouderenzorg/gehandicapten zorg en hoe het er hier aan toe gaat in het ziekenhuis. Dan merk je stiekem toch ook al best veel.

Ik heb vooral veel ervaring op een PG-afdeling en daar moeten alle kasten met medicatie o.i.d. op slot. Bij mij op de afdeling zou je als patient zijnde rustig naar het kamertje kunnen lopen en verschillende medicamenten uit de kast kunnen pakken. Om het extra makkelijk te maken, staat op de deur wat er precies ligt (voor ons als verpleging natuurlijk wel erg handig, scheelt veel zoekwerk).

Ook moeten wij in Nederland tegenwoordig alles het liefst 4x laten controleren door een collega en het 10x opschrijven. Hier zet je de medicatie gewoon uit, maak je de infusen klaar en/of de injecties en mag je het meteen toedienen of geven. Dubbelcontrole doen ze hier (nog) niet aan. Ook wanneer iemand een 'pijnpomp' krijgt, mogen wij zelf beslissen of de patiënt deze krijgt en klaarmaken zonder overleg met de arts. Een pijnpomp is een extra pomp die word aangesloten op het infuus, wanneer de patiënt dan veel pijn heeft kan hij op een knopje drukken en dan krijg je extra pijnmedicatie.

Infusen worden door iedereen anders aangesloten. De een desinfecteert alles (handen + opening van het infuus/poort), de ander trekt alleen handschoenen aan of doet allebei. Maar sommige doen het ook zonder hun handen te desinfecteren en zonder handschoenen. Elke collega doet dit weer anders. zo ook met de dopjes op de infusen. Sommige wachten hier rustig een paar minuten mee en andere doen het meteen. Ook wanneer er nog medicamenten in het infuus zitten, maar de patiënt moet naar het toilet, word er niet altijd een dopje op gedaan maar word gewoon los gelaten en hangt dan tot de patiënt terug komt.

Ook met injecties is het bij iedereen anders. De een desinfecteert de huid en de ander weer niet. De ene spuit hem heel snel, de ander heel langzaam. Bij iedereen is het anders en op welke manier je het ook doet, je word elke keer raar aangekeken.

Dan heb je nog de wonden.. Hier verbaasde ik mij nog het meeste over eigenlijk. Veel collega's verzorgen de wonden met 1 paar handschoenen. Ze halen dus het vieze verband eraf, maken de wond schoon en verbinden deze weer met allemaal dezelfde handschoenen, zonder deze te desinfecteren. Natuurlijk doen niet alle collega's dit, maar het is wel een groot verschil tussen mijn collega's. Ik heb een patiënt, waarbij aan de rechterzijde een deel van zijn ribben zijn verwijdert en als je de doeken weg haalt, kijk je rechtstreeks op de long. Dit heb ik toen een keer in de OK gezien en was heel mooi om zo de long te kunnen zien. Maar wel een groot infectiegevaar, want als er bij de patiënt een injectie komt bij de long, is de kans klein dat hij het overleefd. Wij mogen deze doeken dan ook niet verwijderen. Maar ik heb 1 collega die een mondkapje draagt bij het verzorgen van de wond en die legde ook uit dat zij het heel logisch vond, omdat je te dicht bij de long zit. Maar ook hier doen vele collega's het verzorgen maar met 1 paar handschoenen.. Maar ook de materialen verschillen heel erg per collega. De een plakt alles weer vast met een pleister en de ander weer met wat anders.

Soms weet ik gewoon niet meer wat ik moet gebruiken of hoe ik iets moet doen. Eigenlijk maakt het ook vrij weinig uit, want op welke manier je het ook doet je word vaak toch wel raar aangekeken. Dus ik doe het gewoon altijd op de manier die ik het beste vind en ik heb geleerd. Een enkele collega vraagt dan waarom, maar de meeste accepteren het gewoon zo lang het maar goed gaat.

Al met al zijn er stiekem best wat verschillen bij mij op de afdeling en hoe het gaat in Nederland!