Week 6, op de helft!

25 mei 2017 - Berlijn, Duitsland

Inmiddels is week 6 al weer bijna over, wat inhoudt dat ik op de helft ben! De tijd gaat snel als je lol hebt. Aan de ene kant wil ik niet dat het voorbij is, maar aan de andere kant is het ook wel weer fijn om terug naar Nederland te gaan. Vooral met alle plannen die ik heb staan als ik terug kom.

Deze week heb ik de hele week avonddienst. De avonddiensten, verschillend met wie je werkt, zijn best rustig. Je begint om 13:45 uur met de overdracht waarna je rond half 3 een ronde doet. Eventueel nog bloeddruk meten, medicatie delen, injecties geven, infusen aanhangen en natuurlijk hoe het met de patiënten gaat. Sommige mogen nog aan het eind van de middag weg, dus dan regel je de ontslagbrief met de daarbij benodigdheden en maak je de kamer weer in orde voor de volgende patiënt.

Een avonddienst werk je normaal gesproken met zijn tweeën en eventueel stagiaire(s). Deze week ben ik samen met een andere stagiaire, dus werken we twee om twee.

Rond 17:00 uur delen we het eten uit en verschillend hoe het loopt gaan we daarna eten. Dit is de ene keer om 17:30, maar dit kan ook gerust 19:00 uur worden. Daarna zorg je dat alle dienbladen weer zijn opgehaald en eventuele andere dingen, zodat alles terug naar de keuken kan.

Daarna begin je aan de laatste ronde. Opnieuw kijken of er nog medicatie gedeeld moet worden, infusen, bloeddruk en of de patiënten nog wat nodig hebben voor de nacht. De meeste patienten slapen al voor 21:00 uur, dus wanneer je wat later bent met je ronde moet je veel mensen wakker maken. Na de ronde rapporteer je de laatste dingen, zorg je dat de afdeling netjes is en dan wachten op de nachtdienst voor de overdracht. Officieel duurt de avonddienst tot 22:00 uur, maar de nachtdienst is er meestal al tussen 21:00 en 21:30 en mag je vaak na de overdracht al weg.

De avonddiensten zijn dus een stuk rustiger dan de dagdiensten. Ook lopen er een stuk minder mensen rond op de afdeling. De meeste wonden worden alleen in de ochtend verzorgt, dus daar heb je in de avond ook minder mee te maken. Wanneer het erg rustig is word de medicatie al uitgezet voor de volgende dag, wat normaal voor de nachtdienst is, of de infusen klaar gemaakt.

Voor je het weet is het alweer tijd om naar huis te gaan!