Het Sprachenatelier

29 april 2017 - Berlijn, Duitsland

Het derde weekend is voorbij en dat betekend dat ik twee weken Duitse cursus heb overleefd. Maar ook dat stage bijna begint!

Maar eerst.. Het sprachenatelier, wat heb ik hier nou eigenlijk gedaan?

Ik had geen idee wat ik moest verwachten. Wat zou ik hier leren? Basis Duits, anatomie in het Duits of alledaagse dingen in het ziekenhuis? Nou het is een beetje van alles! We hadden van maandag tot vrijdag van 09:30 tot 13:00 uur les in het sprachenatelier. Een 5 minuutjes van het appartement, prima te doen dus.

Doordat ik al met andere Nederlandse studenten hadden gesproken, had ik een beetje een idee. Maar hun waren niet heel positief over de cursus, dus ja.. Wat moet je verwachten?

We begonnen natuurlijk met een rondje voorstellen, in het Duits of course. We kregen losse blaadjes met lees, luister en invulopdrachten. Dit was bijna allemaal wel ziekenhuis gerelateerd. Ook kregen we een stukje grammatica, daardoor krijg je wel een hekel aan het Duits. Der, Die en Das en dan nog de vervoegingen van de werkwoorden. Om gek van te worden, maar het hoort erbij.

We hadden een docent die Duits is, maar getrouwd met een Nederlander. Dus zij sprak ook redelijk Nederlands. Dit was soms erg handig, wanneer je echt niet begreep wat ze bedoelde of met de grammatica. Maar dit was ook een grote valkuil, want je gaat toch snel Nederlands praten met elkaar. Op donderdag hadden we een andere docent. Zij sprak alleen Duits en Engels, dus moet je wel Duits praten. Maar het handen en voeten kwam je erg ver en was het altijd lachen om de opmerkingen die werden gemaakt.

Maar wat heb ik daar nou geleerd? We hebben het gehad over de organen in het Duits en de werking hiervan. Kan ik dit nou opnoemen? Nee niet echt, maar gelukkig staat het op papier en kan ik het goed leren voor ik op stage ga. Zo hebben we ook het skelet gehad, het lichaam en de ledematen. Dus nog genoeg om te leren voor ik op stage ga!

Tot de volgende blog! :)