Wat heb ik zoal gedaan in Berlijn?

1 mei 2017 - Berlijn, Duitsland

Hoi!

Zoals je op mijn vorige blog kon lezen, ben ik van maandag tot vrijdag bij het sprachenatelier geweest voor een cursus Duits. Maar ik heb natuurlijk ook Berlijn verkent in de middagen die ik vrij was.

Het appartement zit een 5 minuten lopen vanaf de Alexanderplatz, dus hartje Berlijn. Dus op een middag besloten Lincy en ik om bus 100 te pakken. Deze bus komt langs bijna alle bezienswaardigheden van Berlijn. Dus we zijn naar 'De Fontein van Neptunus' geweest en doorgelopen naar de Berliner Dom. Daar weer op de bus gestapt richting de Brandenburger Tor om dit keer eens een goede foto te maken. Maar hier eindigde onze reis niet. We zijn door de poort naar het park erachter gegaan, waar je heerlijk kan lopen en nog veel te zien valt. Daarna de bushalte maar weer opgezocht en verder gegaan. Hier eindige we bij de Zoologischer Garten, waar we het niet konden laten om een heerlijke McFlurry te halen.

De volgende dag zijn we na de cursus weer samen op pad gegaan, alleen dit keer naar Checkpoint Charlie. Als je naar Berlijn komt, kan je deze best overslaan. Het is een klein gebouwtje, midden op de weg met twee acteurs. Niet veel bijzonders, maar het idee dat hier vroeger een van de belangrijkste overgangspunten was, is het raar om daar te staan. Natuurlijk hebben we ook foto's genomen! Niet ver daarvandaan is de Denkmal für die ermordeten Juden Europas. Hier doorheen lopen is heel indrukwekkend. Smalle paden, hoge betonblokken. Je krijgt gewoon een kleinerend, benauwend gevoel om er tussen door te lopen. Deze zou ik zeker aanraden als je naar Berlijn wilt!

Natuurlijk word er in Berlijn voor de Nederlanders (en Duitsers) Koningsdag gevierd. In meerdere kroegen/hotels werd een gezellige avond georganiseerd waar je kon genieten van de Nederlandse garnituur. Allemaal Nederlanders bij elkaar, wat eigenlijk raar is en je ook moet opletten wat je zegt. Want nu verstaan mensen je natuurlijk.

Je komt de gekste dingen tegen in Berlijn en Amsterdam is er niks bij! Zo stonden we vanmiddag, terug van een rondje ziekenhuis om te kijken hoe de reis daarnaar toe was, een apart persoon tegen in de metro. Apart gekleed met een soort trainingsbroek/sweetpants, waarvan bij 1 been de sok erover heen en soort Uggs aan. O en om niet te vergeten de paraplu. Ze vertelde hele verhalen tegen zichzelf en sloeg nog net niet in het rond met die paraplu van haar. Een man tegenover haar had hem bijna tegen zijn schenen en een vrouw die ernaast zat heeft een gekneusde teen. Mensen gingen maar snel ergens anders zitten en toen ze bij hun halte waren en de metro uitliepen, liep ze gezellig achter ze aan..

1 mei is weer zo'n dag in Berlijn dat alles gesloten is. Maar gelukkig is de dieren tuin wel open. Dus op pad naar de Zoologischer Garten Berlin! Wat een mooie dierentuin, waar je wel bijna een hele dag zoet bent. Voor mij als student (toch wel handig al die kortingen) was het maar 15 euro en dan kon ik naar de dierentuin en het aquarium. Artis is er niks bij. In de dierentuin kom je van alles tegen en in het aquarium heb je veel heel verschillende soorten vissen en reptielen. Zeker een aanrader als je naar Berlijn komt!

En het sporten? Nou dat doe ik elke dag. Aangezien ons appartement op 5 hoog zit, zonder lift, moet ik elke dag 11 trappen op. Dat zijn 87 traptreden. Bij het sprachenatelier zat ik ook op de 3e verdieping, dus ook daar moest ik 6 trappen omhoog. En dat waren 69 traptreden (we vervelen ons niet hoor). Die benen voelde ik wel eventjes, maar heel stiekem begint het een beetje te wennen al die trappen. Als ik met de metro op pad ga, loop je onbewust ook zo 6 trappen op en af. Maar daarnaast ga ik natuurlijk ook hardlopen, want met al die trappen lopen kom je er natuurlijk niet. Die conditie komt niet vanzelf.

Tot de volgende keer!

1. Sonja:
    1 mei 2017
    Jullie vermaken je lekker, en nog goed voor je conditie ook :P
    Succes morgen op je 1e stage dag
  2. Hilly Jansen: